A gombáknak számos egészségügyi előnye van, de gyakran alábecsülik őket csúnya színük miatt. Tény, hogy a táplálkozási szakemberek általában színes gyümölcsökön és zöldségeken alapuló étrendet ajánlanak, és minden fogyókúrázó tudja, hogy igyekezzen a legkülönbözőbb árnyalatokat a tányérjára tenni.

Ehetsz gombát, hogy lefogyj?

A gombáknak számos egészségügyi előnye van, de gyakran alábecsülik őket csúnya színük miatt. Tény, hogy a táplálkozási szakemberek általában színes gyümölcsökön és zöldségeken alapuló étrendet ajánlanak, és minden fogyókúrázó tudja, hogy igyekezzen a legkülönbözőbb árnyalatokat a tányérjára tenni. A gomba halvány színe azonban nem jelenti azt, hogy nincs tápértéke. A gomba alacsony kalóriatartalmú és magas fehérjetartalmú. Emellett nagyszerű forrása a rostoknak és számos más értékes anyagnak. Ezért a gomba hasznos termék azok számára, akik szeretnének megszabadulni a nem kívánt súlytól. A gombák étrendi tulajdonságairól először azután kezdtek beszélni, hogy néhány híresség elkezdte követni az “M-Plan” nevű gombadiétát. Egy ilyen diétás program különböző gombás ételeket tartalmaz, és azok a sztárok, akik kipróbálták ezt a diétát, azt állítják, hogy ez segített nekik a sikeres fogyásban. A táplálkozással foglalkozó szakértők azonban úgy vélik, hogy a gomba nem valamiféle csodaszer a fogyáshoz. Sok tekintetben hasonlítanak a zöldségekhez, de táplálóbbak, ezért egyes szakértők a gombát fogyókúrához ajánlják.

Kevesebb zsír, több fehérje és rost

100 g gomba 50 kcal-t, kevesebb mint 1 g zsírt és csak 7 g szénhidrátot tartalmaz. Egy ilyen adagban azonban körülbelül 4 g rost és körülbelül 1,5 g fehérje található. A gomba jót tesz a fogyásnak, minden étkezéshez hozzáadva hosszabb ideig telítettnek érzi magát, mivel ez a termék rostban gazdag. A gomba azonban alacsony kalóriatartalmú, így nem képes nagy energiabomba formájában felturbózni a szervezetet.

Értékes vitaminok és ásványi anyagok

Egy 100 g-os adag gomba 500 mg káliumot tartalmaz, ami a napi szükséglet 15%-ának felel meg. A táplálkozással történő elegendő bevitele számos fontos feladatot segít, amelyek közül az egyik a vérnyomás optimális szinten tartása. A legtöbb felnőtt kevesebb káliumot fogyaszt, mint amennyire szüksége van, és a gomba segíthet megoldani ezt a problémát, ha a gombát a napi étrend részévé teszi. A gomba olyan ásványi anyagban is gazdag, mint a szelén, amely a gyümölcsökben és zöldségekben szinte szokatlan. A szelén felelős a méregtelenítésért, erősíti az immunrendszert, gyulladáscsökkentő hatású és segít a rákos sejtek elleni küzdelemben.

A gombában található másik értékes elem a D-vitamin; ezt is szinte lehetetlen megtalálni más élelmiszerekben. Ezenkívül a gomba B-vitaminokat és vasat is tartalmaz.

Gombák a fogyásért

Segíthet a gomba a fogyásban?

Amellett, hogy számos hasznos nyomelemet, rostot és fehérjét tartalmaz, a gombáknak más fogyókúrás tulajdonságai is vannak. A tudósok azonban még nem tudtak pontos összefüggést megállapítani a gombafogyasztás és a fogyás között. 2015-ben tanulmányt végeztek a hagyományos kínai Ganoderma lucidum (más néven Reishi) gombáról. Ennek a gombának a kivonatát olyan egereknek adták, amelyek korábban magas zsírtartalmú diétát kaptak. A kutatók megállapították, hogy a gombakivonat megváltoztatta az egerek bélflóráját, ami azt jelentheti, hogy a gomba képes az elhízás ellen küzdeni.

Egy másik, nemrégiben készült tanulmány kimutatta, hogy a testsúlyszabályozás függhet a bélrendszerünkben élő baktériumok különleges típusától. A mikroflóra összetételét viszont nagymértékben meghatározza az általunk követett étrend. A sikeres fogyáshoz tehát a súlygyarapodásért felelős baktériumok eltávolítására van szükség az emésztőrendszerből, és a gombák valószínűleg segítenek ebben. A kutatók arra a következtetésre jutottak, hogy a Ganoderma lucidum gomba kivonata nemcsak egerekben, hanem emberekben is képes zsírt égetni. Ezt a hipotézist azonban még részletesebben kell vizsgálni. Az sem teljesen világos, hogy más gombafajok rendelkeznek-e hasonló tulajdonságokkal, és hogy hasonló hatással lennének-e az emberre.

Milyen legyen a gombás étrend?

Az “M-Plan” (vagy gombadiéta) sok híres embernek segített már lefogyni, köztük Katy Perry amerikai énekesnőnek is. A gombadiéta fő szabálya, hogy minden nap egy vagy két étkezésként egy gombás ételt kell fogyasztani. Ha ezt a diétát 2 hétig követi, akkor fogyhat. A gombadiéta a következő működési elv alapján működik. Magas rosttartalmuknak köszönhetően a gomba növeli a teltségérzetet, ezért helyettesíthet más, kalóriadúsabb ételeket. Így a gomba beiktatásával a menüjébe automatikusan csökkenti a napi kalóriabevitelt. Van olyan vélemény is, hogy az M-Plan segít csökkenteni a test bizonyos részeinek térfogatát. Azonban tisztában kell lennie azzal, hogy a gomba nem tud egy adott helyen karcsúbbá tenni; erre egyetlen más termék sem képes.

Miért kell a gombákat óvatosan fogyasztani?

Ha az erdőben gombát talált, és meg akarja enni, mindig forduljon tapasztalt gombatermesztőhöz. Egyes gombafajták számos káros hatást okozhatnak, akár halált is okozhatnak.

Ha gombakivonat alapú étrend-kiegészítőt szeretne elkezdeni szedni, célszerű előzetesen felkeresni orvosát, különösen, ha jelenleg más gyógyszereket szed. Bármilyen étrend-kiegészítő hatással lehet az Ön kezelésére.

Hogyan és mivel kell enni a gombát

A gombáknak számos fajtája létezik; méretben, alakban, sűrűségben és ízben különböznek egymástól. Mindannyian ismerjük az olyan vadon termő gombákat, mint a csiperke, a csiperke, a vörös csillag, a rókagomba és a csiperke; ezek remekül alkalmasak levesek és omlettek főzésére. De vannak más, kevésbé gyakori gombafajták is. Nézzük meg, mik ezek, és milyen egészségügyi előnyökkel járnak a fogyás szempontjából:

Gombák. A legnépszerűbb gomba, amelyet bármelyik szupermarketben megvásárolhat. Segítenek a zsírlerakódások elégetésében és a testszövetek egészségének javításában.
Kagylógomba. Immunmoduláló tulajdonságokkal rendelkeznek, normalizálják a gyomor-bél traktust és szabályozzák az anyagcserét. Finom íz és illat jellemzi.
Shitaki. Japán gomba, amely számos poliszacharidot tartalmaz, amelyek elősegítik a fogyást. A shitaki enyhén fás ízű.
Teagomba. Második neve kombucha. Ez az élesztő és az ecetsavbaktériumok szimbiózisa. A teagomba normalizálja az emésztést és az anyagcserét, erősíti az immunrendszert.
Tejgomba. Ez a mikroorganizmus a tejsavbaktériumok és az élesztőgombák kölcsönhatásából keletkezik. Tibeti és kefírgombának is nevezik. Segít a méreganyagok eltávolításában, megelőzi a diszbakteriózist és hatékonyan eltávolítja a zsírlerakódásokat.

Vannak fagombák is, mint például a trutovik és a chaga. A trutovik gomba vizelethajtó és epehajtó hatású, és erősíti az immunrendszert, míg a chaga javítja a bél mikroflóráját, és megszünteti a puffadást és a székrekedést. Az egyetlen hátránya, hogy ezeket a gombákat nehéz megvásárolni. A gomba sokféleképpen elkészíthető. A champignon remekül használható zöldségekkel és fűszernövényekkel töltve, nyersen salátákhoz adva és húspótlóként. Az osztrigagomba és a shiitake pörköltekhez és omlettekhez adható, és gabonafélékkel (hajdina, rizs vagy árpa) is párolható. A reishi gombából kitűnő tea készíthető fanyar, enyhén kesernyés ízzel, a tea- és tejgombából pedig frissítő teakvasz és kefir készíthető otthon. Fontos tudni, hogy a nyers gomba kevesebb kalóriát tartalmaz, mint a főtt. Ha mégis főzni szeretné őket, párolja vagy süsse őket nagyon kevés olajjal, hogy ne növelje túlságosan a kész étel kalóriatartalmát. Például a klasszikus “sült burgonya gombával” nem alkalmas azoknak, akik fogyni szeretnének. Ezenkívül kerülje a zsíros mártásokat és más “káros” adalékanyagokat, hogy megőrizze a gomba étrendi tulajdonságait. Ami a savanyított gombát illeti, nagyon mérsékelt mennyiségben fogyaszthatja diéta alatt, de csak akkor, ha nincs gyomor-bélrendszeri betegsége. Ne feledje azt sem, hogy ez a nassolnivaló növeli az étvágyat, ezért ügyeljen arra, hogy figyelemmel kísérje étrendje mennyiségét és kalóriatartalmát. Bár a gombáknak vannak egészségügyi előnyei, nem szabad megfeledkezni más gyümölcsökről és zöldségekről sem, mert ezek is nagyon egészségesek. A legjobb, ha úgy növeljük a gombafogyasztást, hogy közben nem zárunk ki más növényi eredetű élelmiszereket az étrendünkből.

Következtetés

Tehát a következőket tudtuk meg ma:

  • A gomba számos egészségügyi előnnyel jár: rostokban és fehérjékben gazdag, valamint kálium-, szelén- és D-vitaminforrás.
  • Magas rosttartalmuknak köszönhetően a gombák segíthetnek a túlsúly elleni küzdelemben, mivel teltségérzetet adnak, de egy kis energialöketet is hordoznak magukban.
  • Egyes táplálkozási szakemberek azt állítják, hogy a gomba istenáldása a fogyásnak, de ne hagyja magát becsapni. A gombadiéta (mint bármely más diéta) nem fog segíteni abban, hogy egyik napról a másikra megszabadulj a nem kívánt zsírrétegektől. Időre, türelemre és megfelelő étrendre van szükség.

A gomba azonban határozottan egészséges, és érdemes beiktatni az étrendjébe, ha fogyni szeretne. A többi fogyókúrás szabállyal kombinálva a gombadiéta meghozhatja a kívánt eredményt!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük